Artikel ‘De 125ste verjaardag van Anton Pieck’ in Veluws Nieuws

Artikel in Veluws Nieuws, 23 november 2020

Hattem – Het is ochtend in het Anton Pieckmuseum. Een groep kinderen luistert geboeid naar het verhaal van één van de vele vrijwilligers en ontdekt spelenderwijs de grenzeloze veelzijdigheid van de in het Noord-Hollandse Den Helder geboren kunstenaar. Conservator Francine Oonk, Pieck’s kleindochter, gaat me voor.

Lees hier het artikel van Willem Gunneman op Veluws Nieuws.

Het museum kan zich geen betere ambassadeur wensen. Het is het jaar van Pieck’s 125ste verjaardag. “Een bijzonder jaar”, vertelt Francine. “In alle opzichten. In dat licht past het wel bij Pieck. Pieck was een man van rust, weinig poespas en stille straten. Hij heeft het allemaal gekregen. Opa had het ook niet groots gevierd denk ik. Als een dag als alle andere, tekenend achter zijn bureau met misschien een taartje.”

In het museum neemt Pieck’s werkhoek een markante plek in. Wie de ogen sluit ziet de kunstenaar zitten. Verzonken in een tekening, het potlood in de rechterhand. “Hij zag zich zelf als de eeuwige leerling. Een voortdurend vallen en opstaan. Kunst voor de gewone mens en tegelijkertijd Kunst met een hoofdletter ‘K’. Hij maakte wat hij mooi vond. Dat is wat telt. Wanneer je je laat leiden door regels en stromingen waai je mee met alle winden van de tijd. Pieck tekende volgens zijn eigen normen en waarden. Met oog voor het kleinste detail en respect voor de ander. Hij tekende het leven, gezien door ‘zijn’ gekleurde glas. Met de herfst en de winter als favoriete seizoenen. Een combinatie van kleuren, de rust en het knusse. Van mensen die elkaar op zoeken en buiten de kou snuiven. Op uitnodigende vellen, kleine flarden en servetjes. Met eindeloos geduld uitgewerkt in zijn eigen atelier. We hebben schetsboeken vol tekeningen en schetsen. Hij noemde het dingen en krabbels.”

“Als conservator draag je de verantwoordelijkheid voor de kunst en een collectie. Dat uitgerekend ik, samen met geweldige vrijwilligers, die rol mag vervullen voelt als een voorrecht.” Anton Pieck hoort bij de geschiedenis en de cultuur van Nederland. Wie het museum binnen gaat stapt zijn wereld binnen.”

Pieck is zoveel meer dan winterse taferelen en kalenderplaten. Van tot de verbeelding sprekende reistekeningen tot de Efteling. Het was Pieck die op verzoek de Efteling ontwierp en ook na zijn overlijden nog altijd zijn stempel drukt op vrijwel ieder ontwerp. “De huidige tentoonstelling, in samenwerking met de Efteling, is dan ook een absolute must-see. Evenals alle komende exposities en de vaste, regelmatig wisselende, collectie.”

Binnenkort, dankzij een indrukwekkend hologram, onder toeziend oog van de meester zelf. Op de eerste verdieping staat de klas oog in oog met langnek en consorten. Pieck prikkelt hoorbaar de fantasie en spreekt nog altijd tot ieders verbeelding. En terecht. Aller hartelijkst Anton Pieck!