Maar liefst zeven nieuwe aanwinsten in 2024
Het jaar 2024 was wederom een zeer succesvol jaar als het gaat om het verwerven van originele kunstwerken van Pieck. Het begon allemaal met een sympathiek mailtje van een vrouw uit Heemstede. Zij had van haar vader, die voor Pieck wel eens wat klusjes deed, een mooie kalenderplaat gekregen maar zij vond dit beter op z’n plek in het museum.
Kalenderplaat Philips
Pieck tekent deze kalenderplaat in 1947 voor Philips. Het bedrijf is in mei 1891 opgericht en begon met de productie van gloeilampen. De verjaardagskalender voor het jaar 1948, die in opdracht van Philips wordt gemaakt, laat de ontwikkeling van het kunstlicht zien. Het begint met licht vanuit het haardvuur, vanuit kaarsen, daarna via de petroleumlamp in een winkel en de vleermuisgasbranders in een klaslokaal. De laatste plaat, voor de maanden november-december, laat het straatbeeld zien van de stad die erg aan Eindhoven, de vestigingsplaats van Philips, doet denken. Naast straatlantaarns is er ook de verlichting op de gevels te zien. Het kunstlicht is in deze avondsetting overduidelijk de lichtbron voor het drukke leven op straat. De volle maan is nog wel zichtbaar maar haar rol is toch wel veel minder dan die van alle kunstmatige verlichting in de gebouwen en op de straat.
Omdat het werk uit het passe-partout is gehaald, zijn de punaisepunten waarmee Pieck zijn papieren altijd vastzette op zijn tekenplank nog goed te zien. Al met al een uniek werk waar we als museum heel blij mee zijn!
Olieverf Poortje van Lier
In mei 2024 is onze collectie uitgebreid met een heel mooi olieverfschilderijtje uit een particuliere collectie. Het gaat om dit kleine en fijne schilderijtje van de poort van het begijnhof te Lier (België). Anton Pieck bezocht daar graag zijn vriend Felix Timmermans die auteur was van het boek Pallieter dat Pieck in 1921 illustreerde. Pieck maakte meerdere tekeningen van het mooie oude begijnhof. De tekening die hij van dit poortje maakte, heeft hij ook verwerkt tot een houtsnede. Dat Pieck van deze scène ook een olieverfje had gemaakt, was een verrassing voor ons. Hij heeft het gemaakt in typische Pieckkleuren rood, wit en turquoise. De muur en dubbele deur op de voorgrond heeft Pieck met een vrij grove toets opgezet terwijl de rookpluimen en het torentje in de achtergrond juist heel fijnzinnig zijn uitgewerkt. Op die manier wordt je oog als kijker naar de achtergrond getrokken. Een mooi staaltje meesterwerk op dit kleine houten plankje van maar 15 cm x 16,5 cm.
Olieverf Kromboomsloot
Anton Pieck schildert rond 1981 dit mooie winterse tafereel in de binnenstad van Amsterdam. We zien de hoek van de Kromboomsloot, huisnummer 71, en de Korte Dijkstraat, huisnummer 4 en verder. De oude grachtenpandjes zakken langzaam weg in de instabiele grond. Rechts is een aantal pakhuizen te zien. Ze zijn te herkennen aan de houten deuren boven elkaar in het midden van de gevel. De woonhuizen aan de linkerkant op het schilderij zijn te herkennen aan de grote ramen van vele kleine ruitjes beneden (woonkamer dus veel licht) en de kleinere ramen boven (slaapkamers dus weinig licht). De personen op het schilderij doen sterk denken aan die op het schilderij van de Walplaats te Brugge en de voorstudies. De vrouw met de rode geruite omslagdoek zou wel eens de moeder van Pieck kunnen voorstellen, zo gaat het verhaal. Dit schilderij is in juni 2024 aangekocht en meteen van een nieuwe vernislaag voorzien zodat het er nu stralend bij hangt.
Droge naald Brugge
Vanuit een particuliere collectie heeft onze conservator onlangs deze bijzondere droge naald ets kunnen verwerven. Pieck maakte deze ets in 1922 en drukte er 25 exemplaren van. Dit is nummer 10. De titel is Processie te Brugge. Pieck reisde heel graag naar België en heeft daar veel getekend. In deze voorstelling is het Mariabeeld dat gedragen wordt heel prominent weergegeven. De nonnen die het beeld dragen, zijn bijna niet te zien. Aan de rechterkant zien we op de brug een fanfareband. Dit lijkt een beetje een contrast met de serene uitstraling die de hele ets uitademt. De kerk links op de achtergrond is de Basiliek van het Heilig Bloed; een prachtige oude kerk die rijkelijk versierd is.
Droge naald Mechelen, proefdruk
Soms moet je even geluk hebben. Op een veiling in Hilversum kwam de proefdruk die Pieck maakte voor deze droge naald van Mechelen tevoorschijn. Droge naalden hebben een beperkte oplage en een proefdruk is al helemaal zeldzaam dus we zijn heel blij dat we die hebben kunnen bemachtigen.
Ets stilleven met tomaat
Op 1 oktober werden we verblijd met een prachtige schenking van een vroege ets van Pieck. De voorstelling is een grote tomaat met daarvoor een aantal stukken groente die nog het meest iets weghebben van een puntpaprika. Als achtergrond heeft Pieck geometrische figuren gebruikt en krullende bladeren. Net onder het midden is een horizontale lijn zichtbaar welke een spiegellijn lijkt te zijn van een aantal van de vormen in de achter- en voorgrond. Bovenaan heeft hij een kleine bloem geplaatst.
Pieck signeerde in de ets zelf met A.F. Pieck 1916 in de linkerbenedenhoek. Na het afdrukken van de plaat, tekende hij met potlood rechtsonder nog met Anton Pieck en schreef hij linksonder ‘eigen druk’. Op de foto is ook goed de moet te zien. Dit is het randje dat ontstaat doordat de metalen etsplaat met veel kracht op het papier wordt geduwd waardoor het papier op de plaats van de afbeelding wat dunner is geworden.
Hoed van Pieck
Tijdens een bezoek aan Erik en Mieke Pieck die het museum helpen met het fotograferen van de collectiestukken werden we verrast met de schenking van de karakteristieke hoed van Pieck. We zullen dit persoonlijke attribuut van onze kunstenaar een mooie plek geven in het museum. Een fantastische uitbreiding van de collectie van zijn persoonlijke spullen!