Heb ik een echte Anton Pieck?

Met enige regelmaat ontvangt het museum berichten van mensen met de vraag of een kunstwerk dat zij in bezit hebben een echt origineel werk van Anton Pieck is. Heel vaak blijkt het om een reproductie te gaan maar in enkele gevallen gaat het inderdaad om een origineel werk.

Waar kunt u op letten als u denkt dat uw schilderij een echte Anton Pieck is?

Kijkt u allereerst de zichtbare pixels. Een reproductie is te herkennen aan het drukraster. Denkt u hierbij aan de kleine stipjes die u ziet als u een foto in de krant bekijkt. Met een goede loep is vaak al te zien of uw werk is opgebouwd uit kleine stipjes. Dit is een indicatie dat het om een gedrukte afbeelding gaat en dan betreft het geen origineel.

Een tweede indicatie zijn de afmetingen. Veel reproducties zijn kleiner dan het originele werk, bijvoorbeeld 17 x 12 cm terwijl het origineel dan bijvoorbeeld 30 x 20 cm is.

Op reproducties kan ook de handtekening van Pieck staan. Soms is de handtekening mee gedrukt. Als het om een fotolitho gaat, een hoogwaardige kopie, kan het zijn dat Pieck het werk apart heeft gesigneerd en van een nummer heeft voorzien.

Een derde indicatie voor een origineel werk zijn zichtbare verfstreken of verbeteringen in witte verf. Ook hier kan een goede loep helpen om het beter te zien. De originele boekillustraties en kalenderplaten zijn soms voorzien van kleine verbeteringen in witte afdekverf. In het drukproces viel deze verbetering weg en is niet meer zichtbaar.

Werkjes in 3D zijn nooit originelen van Anton Pieck maar zijn door liefhebbers gemaakt.

Mocht u in de veronderstelling zijn dat u een origineel werk van Anton Pieck in bezit heeft dan mag u altijd contact opnemen met het museum om er door ons naar te laten kijken. Wij vragen u dan goede foto’s van het werk te mailen, van zowel de voorzijde als de achterkant en de exacte afmetingen door te geven (exclusief het passe-partout en de lijst). Wij komen er dan zo spoedig mogelijk op terug. U kunt uw mail richten aan conservator@antonpieckmuseum.nl

Conservator aan het werk