Expositie ‘Er was eens…’ in samenwerking met de Efteling verlengd

Nog te zien tot eind mei

Kleine boodschap, de Chinese Nachtegaal, Langnek, Sneeuwwitje…allemaal hebben ze jullie gemist! Gelukkig mogen ze, samen met de 6 andere eerste sprookjes nog even blijven en hebben we de expositie ‘Er was eens…’ verlengd. En wel tot 1 juni 2021.

Het ontwerpen van de sprookjes voor de Efteling was voor Anton Pieck één groot avontuur.
De eerste tien ontwerptekeningen van de sprookjes herleven in het Anton Pieck Museum – met een ‘griezelige afsluiting’.

De sprookjes van het eerste uur zijn:

Doornroosje, Sneeuwwitje, De Kikkerkoning, De Magische Klok, De Chinese Nachtegaal, Het stoute Prinsesje, De zes Dienaren, Het Kabouterdorp, Vrouw Holle en Kleine Boodschap.

“Nee,” was het antwoord, “nee, beslist niet!”

In 1951 werd Anton Pieck naar aanleiding van zijn illustraties bij de sprookjes van Grimm opgebeld door een zekere heer Reijnders, die het had over een speeltuintje met een bescheiden theesalon in Kaatsheuvel en dat het zo plezierig zou zijn als Anton Pieck zijn medewerking zou willen verlenen. “Nee,” was het antwoord, “nee, beslist niet!” Maar Peter Reijnders bleef aanhouden. Na een bezoekje aan Anton Pieck en zijn vrouw Jo -dat heel wat langer besloeg dan het beoogde kwartiertje- begon dan toch dit grote avontuur in het leven van Anton.

31 mei 1952 werd de Efteling officieel geopend. Het Sprookjesbos groeide uit tot een gigantische Wereld vol Wonderen. Met name Anton Pieck zorgde voor de sprookjesachtige sfeer die tot op de dag van vandaag wordt gekoesterd en bewaakt.

Anton Pieck: Ik heb altijd een zwak gehad voor sprookjes.

En ik heb heel veel sprookjes geïllustreerd. Ik denk daarbij aan de Grimm en aan de Duizend-en-één-nacht en ik weet nog dat toen de kinderen nog  klein waren ze daarin heftig meeleefden. Ze hebben ook in allerlei standen geposeerd. Dat heeft trouwens mijn vrouw ook gedaan. Dus ze hebben allemaal heel erg meegeleefd met het werk.

Deze expositie is tot stand gekomen in samenwerking met de Efteling en met bijzondere dank aan Sander de Bruijn, Gerrie van Dongen en Robert-Jaap Jansen. Alle beelden zijn auteursrechtelijk beschermd.

‘Er was eens…’

Benieuwd naar de ontwerpen van Anton Pieck voor de eerste tien sprookjes voor de Efteling? Onze expositie ‘Er was eens…’ is verlengd tot 1 juni 2021. Hier zie je naast de originele ontwerpen van Anton ook prachtige foto’s van de uitvoering destijds. Aangevuld met magisch archiefmateriaal. Zodra we weer open zijn kun je je bezoek reserveren via Koop uw tickets hier online

Expositie Er was eens …

Te zien: t/m mei 2021.