Dag van de Arbeid

Dag van de Arbeid: “Anton Pieck was een harde werker”, tot zijn laatste dag tekende Anton dagelijks.

Op zijn tekenplankje lag in november 1987 deze kalenderplaat van de Zwarte Bijlsteeg in Amsterdam. Met de bedoeling er de volgende dag weer mee verder te gaan, stierf hij op 24 november in zijn slaap. Op zijn tiende trouwens won hij al zijn eerste prijs met een aquarel.    

Anton Pieck: “Ik wil werken, ik wil heel hard werken en er dan bij neervallen.”   

Harde werker 
Op zijn zesde kreeg Anton samen met zijn broer Henri zijn eerste tekenlessen. De rest van zijn leven zal hij diverse technieken onderzoeken. Maar hij zal altijd trouw blijven aan zijn eigen handtekening. Hij rustte niet tot hij een gekozen techniek onder de knie had. Zo heeft hij zich vele grafische technieken eigen gemaakt. Zoals het illustreren van boeken (meer dan 350) en het maken van olieverfschilderijen en reistekeningen (in de jaren 30 van de vorige eeuw reisde Anton al door Marokko). Ook ging hij in de wintermaanden regelmatig naar een tekenclubje om kwartierschetsen te maken. Een van de grotere avonturen bestond uit het ontwerpwerk voor de Efteling. Een harde werker dus.  

Kalenderplaten 
‘De Zwarte Bijlsteeg’ is de laatste kalenderplaat waar Anton Pieck aan heeft gewerkt. In 1913 werkte Anton voor het eerst mee aan een kalender, hij tekende randjes om foto’s op een herdenkingskalender. Later verschenen nog meer kalenders met werk van Anton uit andere projecten. Pas vanaf 1950, toen Anton 55 jaar was, begon hij speciaal voor de kalenders werken te maken. Na zijn pensionering in 1960 besteedde hij daar steeds meer tijd aan.  

De platen zijn “gedocumenteerde fantasieën”, Anton bezocht locaties, gebouwen en musea en las naslagwerken voordat hij aan de compositie begon. Het werk berustte dus op de werkelijkheid, maar tijdens het tekenen vulde hij het beeld aan met zijn eigen voorstellingen. Gemiddeld kostte het maken van één plaat, twee maanden. Om te zorgen dat het papier mooi strak bleef, maakte Anton het papier nat en spande het dan met punaises op een board. In zijn werkhoek beneden kunt u zien hoe dat er uit ziet.  

De kalenderplaat ‘De Zwarte Bijlsteeg’ en zijn eerste aquarel zijn te zien in de expositie ‘Stille wateren, diepe gronden’.

Zodra we weer op mogen, kunt u onze expositie bezoeken. U kunt nu al een uw kaartje reserveren via onze website: E-tickets 

Aquarel ‘Bruin potje’
Kalenderplaat ‘De Zwarte Bijlsteeg’
Anton Pieck in zijn werkkamer