De Rozemarijn en de Chinese Maagd

‘De Rozemarijn en de Chinese Maagd’ is één van de vele verhalen van ‘Duizend-en-een-Nacht’.
De editie, zestien delen in acht banden verscheen tussen de jaren 1943 en 1954. Anton Pieck maakte er in totaal meer dan zestig grote kleurtekeningen voor en ruim 450 zwart/wit prenten.

Toen Pieck het verzoek van een uitgever kreeg om een nieuwe bewerking van de lijvige boeken te illustreren was dat een kolfje naar zijn hand. Zijn vijfweekse rondreis door Marokko in 1937 was bij deze opdracht van onschatbare waarde, omdat het oorspronkelijke decor daar kleur- en levensecht voorhanden was gebleven. 

‘De Rozemarijn en de Chinese Maagd’ vertelt het verhaal over een koning, Zein El-Moeloek genaamd welke blind werd door het aanzien van zijn jongste zoon als jongeling, prins Nourgihan.

 ‘Een uitzonderlijk kind, wiens schoonheid de duisternissen doordrong gelijk de maan in haar veertiende nacht’.

De koning kon alleen genezen worden van rozemarijn, gekweekt door een Chinese Maagd, een prinses die in het verre binnenland van China leefde. Prins Nourgihan besteeg zijn paard op zoek naar de rozemarijn. 

In deze schitterende illustratie zie je hoe Anton Pieck zich verdiepte in dit verhaal naar aanleiding van de volgende strofe…. 

‘Enkel het stralend gelaat van Nourgihan verlichtte de duisternissen. En de jonge prins reed onverschrokken door dit woud, waarvan de bomen, op sommige plaatsen, bij wijze van vruchten, hoofden droegen van levende wezens, die begonnen te grijnzen en te schateren en die neervielen op de grond, terwijl aan de andere takken vruchten zaten, die op aarden potten geleken, zich krakend openden en uit hun holten vogels met gouden ogen lieten ontsnappen’.

Op fabelachtige wijze heeft Anton Pieck in deze illustratie de sfeer van ‘Duizend-en-een-Nacht’ weergegeven.