Kom tekenen in Het Atelier met Loes Riphagen

Een beroemde uitspraak van Anton Pieck is:

“…Je bent een hand met daaraan een potlood, dat een tekening maakt…”

In het Anton Pieck Museum is zaterdag 25 juni 2022 het vijfjarige project het Atelier van start gegaan. Bezoekers kunnen prachtige werken van bekende illustratoren zien en daarna zelf aan de slag gaan met tekenen en knutselen op aanwijzingen van de exposerende illustrator. Aan de nieuwe werktafel, geleverd door Houtwerk Hattem, staan allerlei materialen, sjablonen en filmpjes ter beschikking om de creativiteit te laten stromen.

Loes Riphagen is de eerste illustrator waar het museum de samenwerking mee is aangegaan.
Het Atelier werd mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland en het VSBfonds.

Loes Riphagen (1983) groeide op tussen de dieren op een boerderij in het Veluwse dorp Oene. Op de middelbare school begint ze steeds meer plezier te krijgen in het tekenen. Aangemoedigd door haar tekenlerares mevrouw Blokzijl, vertrekt Loes samen met haar tweelingbroer Kees naar Rotterdam en volgt de opleiding tot illustrator aan de Willem de Kooning Academie. Na een lange periode in Amsterdam te hebben gewoond, geniet Loes nu met haar gezin van hun boerderijtje in Heerde.

In 2008 debuteert Loes met het boek Slaapkamernachtdieren. Haar tekeningen zitten vol fantasie en humor. Ze zijn intens kleurrijk, vol dieren en figuren en rijk in details, net zoals bij Anton Pieck. Ook zij toont de innerlijke wereld in beeld weergegeven.

Haar meest recente boek is ‘Kom mee, Kees’, over kikker Kees die met zijn vader een mooi en spannend avontuur beleeft. De illustraties voor dit boek zijn in deze expositie te bewonderen.

Haar andere recente boek ‘Coco kan het!’ gaat over kleine vogel Coco die haar best doet om te gaan vliegen. In 2021 werd dit boek uitgeroepen tot Prentenboek van het Jaar. Er zijn inmiddels meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. Van dit boek zijn hier Loes haar meest favoriete illustraties tentoongesteld.

Op dit moment heeft Loes twintig prentenboeken uitgebracht waarvoor zij zowel de tekst als de illustraties maakte. Haar werk is over de hele wereld verschenen.

Het Atelier

Leer tekenen met illustrator Loes Riphagen

Loes stimuleert iedereen om ook zelf aan de slag te gaan en heeft daartoe filmpjes en knutselopdrachten op haar website staan: www.loesriphagen.nl. Je kunt haar ook op instagram volgen @loes_riphagen.

Aan de tekentafel kun je haar voorbeelden zien en zelf aan de slag gaan. Als je wilt, mag je je illustratie ophangen aan de hoge wand. Zo maken we samen de leukste tentoonstelling!

De expositie ‘Kom tekenen in Het Atelier met Loes Riphagen’ is te zien vanaf 25 juni 2022 t/m 19 maart 2023.