Kunst & Kitsch-schat naar Hattem

Het Anton Pieck Museum heeft een originele tekening van Anton Pieck aan haar collectie kunnen toevoegen:  een voorstelling uit het boek “Gijsbrecht van Aemstel” dat door Anton Pieck is geïllustreerd.

In het programma Tussen Kunst en Kitsch van woensdag 31 oktober 2013 toonde de heer Van Zeventer deze tekening, waarna expert Frank Welkenhuysen de tekening waardeerde op enkele duizenden euro’s. De heer Van Zeventer vertelde dat de tekening afkomstig was uit de erfenis van zijn tante, mevr. J. Mulders van Zeventer en dat hij de opdracht had gekregen, dat wanneer het om een echte Anton Pieck ging, deze tekening aan het Anton Pieck Museum moest worden geschonken.

Mevrouw J.Mulders van Zeventer had de tekening eveneens verkregen uit een erfenis, van de heer en mevrouw Ooms-Luiken. De heer Ooms was destijds eigenaar van uitgeverij Spaarnestad in Haarlem en heeft het boek waarvoor deze tekening gedrukt is uitgegeven. Als dank daarvoor heeft hij van Anton Pieck persoonlijk de originele tekening gekregen.

De tekening zal in de komende periode in het museum in Hattem te zien zijn.
Gijsbrecht van Aemstel is een toneelstuk van Joost van den Vondel, dat werd opgevoerd ter gelegenheid van de opening van de eerste stenen Amsterdamse schouwburg.
In Amsterdam werd het stuk vele daaropvolgende jaren op Nieuwjaarsdag opgevoerd.
Het Anton Pieck Museum in Hattem toont een vaste en één of meer thema-exposities waarbij een zo compleet mogelijk en gevarieerd overzicht van de werken van graficus/illustrator Anton Pieck wordt gegeven. De Efteling is zijn geesteskind maar het grote publiek kent hem voornamelijk als illustrator van boeken en nostalgische kalenderplaten.