De bijzondere wereld van Thé Tjong-Khing

Een expositie in het Anton Pieck Museum van 19 oktober 2012 tot 1 mei 2013. Daarin zijn de illustraties van Thé Tjong-Khing onderwerp van een tentoonstelling met onder meer illustraties uit Vos en Haas en Waar is de taart.

The-Tjong-Khing-01-portretThé Tjong-Khing (4 augustus 1933) is een Chinees-Nederlandse striptekenaar en illustrator. Thé werd geboren te Purworedjo (Java) in het toenmalige Nederlands- Indië in een grote Chinese familie. Als kind tekende hij met krijtjes op een schoolbord in het ouderlijk huis en hij las graag de Tarzan- boeken van Edgar Rice Burroughs.

Thé won drie maal het Gouden Penseel en won in 2005 zowel de Woutertje Pieterse Prijs als het Zilveren Penseel voor zijn boek Waar is de taart?, een prentenboek zonder tekst; het eerste boek dat hij geheel zelf zowel “schreef” als tekende. In 2010 kreeg hij de prestigieuze Max Velthuijsprijs voor zijn oeuvre.Rice Burroughs. Thé volgde het lyceum en studeerde daarna aan de Seni Rupa- kunstacademie te Bandung. Hij kwam in 1956 naar Nederland en begon al snel als tekenaar bij Toonder Studio’s; aanvankelijk als volontair en later in vaste dienst.

Thé tekende in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw met scenarist van Lo Hartog van Banda de succesvolle strip Arman & Ilva. Daarvoor was hij o.a. ook actief met Patty Klein voor de strips Horre, Harm en Hella en Storende Verhalen. Later tekende hij Dona en Sylvia en opnieuw met Lo Hartog van Banda Student Tijloos.