Kinderen ontdekken tekenen = kijken in het Anton Pieck Museum

Het Anton Pieck Museum biedt via het Cultuurplein lessen aan voor de basisschool. Met ingang van het schooljaar 2023-24 is een nieuwe les toegevoegd:

Kinderen ontdekken tekenen = kijken in het Anton Pieck Museum.

Kort gezegd gaat het om een kijk- en tekenles. Uitgangspunt voor deze les is dat het Anton Pieck Museum een kunstenaar vertegenwoordigt die een meester was in het waarnemen en tekenen. Deze vaardigheden zien we natuurlijk ook terug bij hedendaagse illustratoren en het Anton Pieck Museum biedt dan ook regelmatig een podium aan lokale kunstenaars.
Zo is er nu de tentoonstelling van Loes Riphagen te bewonderen en per 1 april 2023 zal Jenny Bakker, bekend van de boeken Raaf en Papegaai bij ons exposeren.
Heel veel inspiratie dus voor leerlingen van de basisschool om zelf aan de slag te gaan met het thema, ontleend aan een uitspraak van Anton Pieck;

‘wat is er mooier dan een enkele bloem’

In deze les staat het kijken naar echte bloemen en afbeeldingen daarvan centraal. Ervaring uit de proeflessen leert dat kinderen zich verbazen over de diversiteit aan vormen. Vanuit hun observaties gaan zij schetsen en eventueel inkleuren. Één van de leerlingen bij de proefles verzuchtte na afloop:’Ik wist niet dat ik zo goed kon tekenen’. Wilt u ook met uw leerlingen deze les komen volgen? Alle informatie over deze les vindt u op www.cultuurpleinnoordveluwe.nl. U bent van harte welkom!