Anton Pieck, een man van details

Anton Pieck was een man van details en die moesten kloppen. Voor elk werk dat hij maakte, deed Pieck grondig onderzoek.

Van het bezoeken van diverse landen, het uitpluizen van divers naslagwerk, het blijven aanvullen van zijn eigen schetsen tot aan het bezoeken van diverse bibliotheken en kenniscentra en zelfs het toetreden tot een tekenclubje na zijn pensioen.
Bij alle fantasie was het volgens Anton Pieck nodig ‘naar het leven’ te blijven tekenen. Het contact met de werkelijkheid was onmisbaar. Hij controleerde graag of het geheugenbeeld klopte met de werkelijkheid. Een uitspraak van Anton Pieck was:

Ik ben een conservatieve zeventiende-eeuwer. In die tijd hadden ze ook al modeltekenclubjes

In de gemeente Bloemendaal trad hij dan ook in 1963 tot de reeds lang bestaande ‘Maandagavondclub’ toe, die ’s winters éénmaal per week in een sober en weinig inspirerend lokaal samenkwamen om naar naakt model te tekenen. Deze kring had Anton Pieck nodig als aanvulling op ander werk.

De leden kregen steeds een kwartier om een bepaalde stand van het model te schetsen, dan was er even pauze en zo ging het enkele uren door. Het resultaat vulde een map met zogenaamde ‘kwartierschetsen’, zwart of rood crayon op grauw papier, soms met wat wit opgewerkt. Houding, anatomie, spierverloop werden scherp geobserveerd en glaszuiver getekend, zoals eeuwenlang op de academies werd gewerkt. Het was tijdens de wintermaanden dan ook een wekelijks intermezzo tot aan zijn overlijden in november 1987 dat hij niet graag had willen missen.