Stilleven met kreeft

Stilleven met een kreeft van Anton Pieck zet zich stevig in de traditie van het Nederlandse stilleven van de zeventiende eeuw.Er zijn wereldwijd talloze voorbeelden waarnaar Pieck met zijn stilleven knipoogt. De stabiele liggende driehoek als compositie, de gekookte kreeft prominent in de voorgrond, de verschillende objecten die in de keuken zijn terug te vinden, en vooral de citroen met gedraaide schil. Dit laatste stuk fruit is veelvuldig te vinden in stillevens geschilderd in de Nederlandse Republiek.

Anton Pieck zou echter Anton Pieck niet zijn als hij er geen totaal eigen draai aan zou geven. En eentje met humor.

1
2
3
4
1

Misschien het interessantste object is de ‘gekookte’ kreeft, prominent in de voorgrond.
Hoewel kreeften in Europa voorkomen heeft Anton Pieck een Canadese (of Amerikaanse) geschilderd. Waarschijnlijk heeft dus geen ander schilderij model gestaan, maar een echte kreeft bij het tot stand komen van dit doek.

2

In de voorgrond ligt een bedrieglijk levensechte citroen, bijna lijkt deze te vallen en even denk je hem op te moeten vangen. Dit zo ontzettend natuurgetrouw nabootsen van de werkelijkheid is lang de standaard geweest in de kunstgeschiedenis. Voor veel kunstenaars gold het stilleven als hét genre om hiermee te experimenteren. Ze konden enorm vrij omgaan met compositie, objecten, kleuren, texturen; noem het maar op.

3

De knoflook in het pannetje rechts doet zijn intrede in Nederland pas in de jaren ‘50 van de twintigste eeuw door de komst van gastarbeiders. Het verleent het werk misschien zelfs een ‘exotisch’ tintje.

4

De mok met tinnen deksel in het midden, is negentiende-eeuws, en komt uit het Westerwald. Geen Hollandse oude meester die dit geschilderd kan hebben.