Rembrandt in 1656 van Menno Balm

Rembrandt in 1656 van Menno Balm’ van 3 september 2013 tot en met 30 april 2014.
‘Rembrandt in 1656 van Menno Balm’ toont een selectie van ca. 65 tekeningen en schilderijen uit het boek Rembrandts Huys – Amsterdam in 1656, van deze schilder, tekenaar en kunsthistoricus. Hierbij wordt een beeld geschetst van Rembrandts huis en leefwereld in de Gouden Eeuw.

In de tentoonstelling ‘Rembrandt in 1656 van Menno Balm‘ neemt deze schilder, tekenaar en kunsthistoricus ons mee naar het Amsterdam van de 17de eeuw, toen de stad het bruisende handelscentrum van de wereld was. Hij laat ons zien hoe Rembrandts huis eruit zag toen Rembrandt hier zelf nog woonde en werkte. Toen Rembrandt failliet ging in 1656 werd een inventarislijst opgemaakt waardoor een compleet overzicht van zijn bezittingen bewaard is gebleven. Deze lijst vormde voor Menno Balm de inspiratiebron voor dit rijk geïllustreerde boek.

Menno Balm (1982) is jarenlang museumdocent in Museum Het Rembrandthuis geweest en was zo in de gelegenheid zich te laven aan de informatie die daar beschikbaar is. Dankzij zijn vakmanschap als schilder en tekenaar heeft dit uiteindelijk geleid tot dit bijzondere en informatieve boek. Menno Balm geeft ook regelmatig workshops etsen in het Anton Pieck Museum

De tentoonstelling is zaterdag 28 september jl. officieel geopend door Henk Helmantel, kunstschilder en Rembrandtliefhebber.

mennobalm-02Henk Helmantel (1945) wordt in het algemeen beschouwd als een fijnschilder. Dit houdt in dat hij zijn onderwerpen op een realistische manier weergeeft. Rembrandt is voor hem een grote bron van inspiratie. Op 31 oktober 2008 werd Henk Helmantel uitgeroepen tot Kunstenaar van het jaar 2008. In 2011 werd hij uitgeroepen tot Briljanten Kunstenaar van het jaar 2011.

Het boek Rembrandts Huys – Amsterdam in 1656, is in de Museumwinkel verkrijgbaar.