Nieuw werk aangekocht

Het Anton Pieck Museum heeft haar collectie uitgebreid met een uniek olieverf van Pieck : Vlaamse processie

Lier, olieverf op canvas, 1928

Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt door Kunsthandel Douwes Fine Art te Amsterdam.

Vlaanderen is jarenlang het tweede vaderland geweest van Anton Pieck. Via kunstvrienden in Den Haag maakte Pieck bij toeval kennis met de Vlaamse schrijver Felix Timmermans, de auteur van het boek Pallieter, dat Pieck  met plezier en bewondering had gelezen. De durf, de levensblijheid en de ongedwongenheid van het Vlaamse leven spraken hem aan. Hij had het boek zelf wel willen illustreren. Timmermans was daar zeer enthousiast over! De technische vakkundigheid van Pieck had hij juist nodig. En Timmermans op zijn beurt stimuleerde Pieck om wat meer te durven. Hij maakte Pieck wegwijs in Vlaanderen om zich beter te kunnen inleven. Ze raakten bevriend. Pieck kwam vaak naar Vlaanderen en tekende in Antwerpen, Gent en Brugge en natuurlijk in de woonplaats van Timmermans, Lier. Een bekende uitspraak van Anton Pieck is: “Als ik aan Vlaanderen denk, dan denk ik aan het Lierse begijnhof”. Hij maakte een map van 10 houtsnedes van dit begijnhof (1922/23), later verzameld in de map: Het oude, stille begijnhof van Lier- in 10 litho’s.

Door Timmermans maakte hij ook kennis met de folklore van Vlaanderen en daar hoort de processie onlosmakelijk bij. In 1919 maakte Pieck al een ets van een Vlaamse processie.

Gestimuleerd door Timmermans is Anton Pieck gaan schilderen. Hij zag zijn kleurgevoeligheid. Tussen 1924 en 1930 schilderde Anton 22 stukken in olieverf, meestal op kleine panelen, waaronder in 1928 onze nieuwe aanwinst.

Het aantal houtsneden, etsen en droge naalden nam steeds verder af. Ze maakten plaats voor tekeningen-in kleur én in zwart/wit- en olieverfschilderijen.