Jan Kruis – Multatuli’s Woutertje Pieterse

Periode mei 2016 t/m oktober 2016

Wegens succes verlengd tot en met 31 oktober 2016!
Het Anton Pieck Museum in Hattem toont vanaf 9 mei een bijzondere tentoonstelling. Deze keer staat het werk van Jan Kruis centraal, onder de naam ”Jan Kruis – Multatuli’s Woutertje Pieterse” . Tijdens deze tentoonstelling zijn ca. 70 originele tekeningen, strips en schilderijen te zien.

“Met dank aan de reuzen van de literatuur”

Lezing in Anton Pieckmuseum over ‘Woutertje Pieterse’

Het Anton Pieck Museum in Hattem organiseert op zondag 2 oktober 2016 om 16.00 uur een lezing die geïnspireerd is op de huidige tentoonstelling  ’Jan Kruis – Multatuli’s Woutertje Pieterse ’.

Jos van Waterschoot, oud-conservator van het Multatuli Huis, bespreekt in Hattem ‘Niels Holgerssons wonderbare reis’ van Anton Pieck, ‘Woutertje Pieterse’ van Jan Kruis en ‘Kort Amerikaans’ van Dick Matena & co-auteur Jan Wolkers. Hoe zijn de kunstenaars, auteurs en hun uitgevers te werk gegaan? Welke verschillen en overeenkomsten kom je tegen als je deze boeken naast elkaar legt? En wat is hun literaire betekenis? Op dit soort vragen gaat Van Waterschoot deze middag in.

Expositie verlengd

Het Anton Pieck Museum heeft, in verband met de grote belangstelling, besloten de expositie ‘Jan Kruis – Multatuli’s Woutertje Pieterse’ met een maand te verlengen. De circa 70 originele tekeningen, strips en schilderijen die Kruis maakte zijn daardoor nog tot en met 30 oktober in het Hattemer museum te bewonderen. Alle werken hebben betrekking op het beroemde 19e eeuwse verhaal van Eduard Douwes Dekker, alias Multatuli, over het dromerige en poëtisch ingestelde Amsterdamse jongetje Woutertje Pieterse dat in botsing komt met het kleinburgerlijke milieu waarin hij opgroeit.

De kosten voor de lezing zijn € 5,00 p.p. (dit is inclusief entree en een drankje) Vrienden van het museum kunnen de lezing gratis bijwonen.

Wie de lezing wil bijwonen moet zich vooraf aanmelden. Dit kan via email; info@antonpieckmuseum.nl of telefonisch. 038 – 444 21 92

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met het Anton Pieck Museum.

Achterstraat 46-48 te Hattem, Telefoon 038 – 444 21 92 of per email; info@antonpieckmuseum.nl / www.antonpieckmuseum.nl