Anton Pieck Museum viert 25 – jarig jubileum met ambitieus en feestelijk programma

Op vrijdag 17 en zaterdag 18 april 2009 vierde het Anton Pieck Museum op grootschalige en feestelijke wijze de start van haar zilveren jubileumjaar. Niemand minder dan Jan Terlouw opende in de Grote Kerk de bijzondere Jubileumtentoonstelling in het bijzijn van ca. 200 genodigden. Organist Harm Jansen verzorgde het muzikale gedeelte.

Op zaterdag 18 april 2010 vond de eerste editie van ‘Primavera – Lentemarkt’ plaats, waar ook de nieuwste DVD over het leven en werk van Anton Pieck werd gepresenteerd. Als klapper werd bovendien tussen 11.00 en 12.00 uur de eerste versie van het Mega – Piecktableau ‘De Fanfare’ onthuld. Het 25–jarig jubileum liep tot en met 9 januari 2010 en werd gevuld met een 25–tal evenementen voor jong en oud.

Onthullingen

In 2009 was het 25 jaar geleden dat prinses Margriet onder grote belangstelling het Anton Pieck Museum in het Gelderse Hattem opende. De komst van dit museum werd destijds met veel enthousiasme ontvangen door zowel het gemeentebestuur als ondernemers en publiek. In de loop van haar bestaan heeft het museum – samen met voordeurdeler Voerman Museum Hattem – bijna 900.000 bezoekers naar Hattem weten te trekken.

Onder het motto ‘Lang leve Pieck’ is een feestelijk en ambitieus programma samengesteld.

In januari van 2009 werd de begane grond van het museum onderworpen aan een facelift, op basis van de nieuwe huisstijl. De optocht op Koninginnedag stond geheel in het teken van Anton Pieck en tijdens de Kunstmarkt op 16 mei werd de definitieve versie van het Mega–Piecktableau onthuld op de Markt in Hattem.
U kon deelnemen aan de ‘Pieckfijne workshops’ of aan de wandelingen en fietstochten.
Er is een leskist ontwikkeld voor het basisonderwijs over Anton Pieck en het dagelijks leven in de 19e eeuw en er werd een actie gehouden in samenwerking met de Hattemse winkeliers.

Onder het motto “Wie wordt de opvolger van Anton Pieck?” ging een landelijke schilderwedstrijd van start voor kinderen van 10 en 11 jaar. In het museum kon de jeugd – aan de hand van een nieuw ontwikkelde speurtocht – kennis maken met de bijzondere technieken die Anton Pieck hanteerde. Er waren kleurplaten op papier en digitaal beschikbaar en dankzij schenkingen van vele lokale middenstanders stonden er voor de jongste museumbezoekers een goed gevulde grabbelton klaar.

Er werd een een reünie georganiseerd voor oud–leerlingen die nog les hebben gehad van Pieck, die 40 jaar tekenleraar was op het Kennemer Lyceum. Voorstellingen met de toverlantaarn zorgden voor sfeer in het najaar evenals het Jubileumconcert met medewerking van het Autunno Ensemble.

Fanfare

HATTEM – Steeds hoger balancerend op een keukentrapje zette burgemeester Jan Willem Wiggers zaterdagochtend 18 april j.l. vlijtig een schilderij in elkaar.

Het is een kopie van Anton Pieck’s ‘De Fanfare’, maar dan uitvergroot tot het formaat van de Nachtwacht. Het ‘puzzelschilderij’ werd geschilderd door 42 kunstenaars uit Hattem en omgeving. Ze kregen allemaal een paneel van 65 bij 50 centimeter en moesten daarop een stukje van de fanfare namaken. Roeli Rumscheidt, kunstschilderes uit Hattem keek met Joukje Kuipers toe op het bijzondere project. En iedereen, zeggen ze, heeft zich goed aan de opdracht gehouden om het heel neutraal op te zetten om het allemaal één geheel te laten worden, want dat was de initiële opdracht. “Een enkeling kon het niet laten om er zelf nog iets aan toe te voegen. Zoals de hondendrol onder de voet van één van de afgebeelde figuren”. Kunst moet striemen. Nu de puzzel in elkaar is gezet,wordt ook duidelijk dat schilders allemaal wel een eigen opvatting hebben van kleurgebruik. Met het bijzondere kunstwerk wordt de aandacht gevestigd op het zilveren jubileum, dat het Anton Pieckmuseum in Hattem dit jaar viert. Van het bijeen gepuzzelde schilderij wordt een foto gemaakt, en die wordt in een weersbestendigde versie straks op doek afgedrukt. Deze replica van de Pieck-replica wordt op 16 mei dan weer onthuld bij de Hattemer kunstmarkt en hangt de rest van dit jaar prominent boven de ingang van de Grote Kerk.

Burgemeester Wiggers zei het eerlijk, hij is niet bepaald een doorgewinterd puzzelaar. En het hielp wel mee dat hij alleen voor het ‘uitvoerende werk’ was ingehuurd, want hij kreeg de Pieck-tablonen netjes en in de goede volgorde aangereikt door twee assistentes, die waren verkleed als Niels uit het boek ‘Niels Holgersson’s wonderbare reis’ en een prinsesje uit de verhalenbundel ‘1001 Nacht’, waarvoor Anton Pieck destijds zoveel beroemde tekeningen maakte – en zo vielen ook dat soort symbolische puzzelstukjes nog op hun plek. Uiteindelijk stond Hattems burgemeester onder toeziend oog van honderden belangstellenden zes traptreden hoog op een wankel keukentrapje te puzzelen. “Misschien niet helemaal in overeenstemming met de Arbo-richtlijnen”, zei hij daar zelf over, en bottelde het vervolgens ook nog maar politiek: “Als burgemeester moet ik wel eens vaker balanceren.” Na de voltooiing van het megaschilderij had de Lionsclub nog een leuk douceurtje voor het Pieck-museum; een cheque van 3500 euro, als opwarmertje voor de restyling van het museum, die in 2010 de volgende fase in zal gaan.
(Bron: de Stentor (Veluwe) | 20 april 2009 | foto’s Jan Verkerk)

DVD ‘Lang leve Pieck’

Ter gelegenheid van het jubileum is een volledig nieuwe DVD verschenen over het leven en werk van Anton Pieck en de activiteiten van ‘zijn’ museum in Hattem. Deze ca. 30 minuten durende film werd gemaakt in eigen beheer.

Een ‘must’ voor elke liefhebber van het werk van Pieck en een uitstekende eerste kennismaking voor al diegenen die zich willen verdiepen in het werk van Nederlands meest romantische tekenaar uit de 20e eeuw. De DVD is thematisch opgebouwd met interviews, veel afbeeldingen van het werk van Anton Pieck en tal van sfeerbeelden uit het museum en de binnenstad van Hattem. De DVD is te koop in het museum.